Осум грешки што го уништуваат моторот на вашиот автомобил

Точка

27/11/2025

14:17

1.602

Големина на фонт

а а а

Скапите оштетувања на моторот често можат да се избегнат, но многу возачи несвесно прават грешки што може да ги чинат илјадници евра. Игнорирањето на предупредувачките знаци или лошите навики во возењето водат до непотребно трошење, па дури и целосен дефект на најскапиот дел од автомобилот. Со малку внимание, моторот може да има долг и сигурен работен век.

1. Занемарување на течностите

Редовната проверка на течностите, особено пред подолги патувања, е клучна за здравјето на моторот. Ако има премалку масло, подмачкувањето на клучните делови – како лежиштата на коленестото вратило или оската на турбината – станува недоволно. Прекинот на маслениот филм, дури и на момент, драстично го зголемува абењето и може моментално да предизвика штета. Тогаш метал трие во метал, деловите се прегреваат, се прошируваат и моторот „зарибува“, што најчесто завршува со скапа замена.

Премногу масло, исто така, е опасно. Ако нивото е над максимумот, коленестото вратило удира во маслото и го претвора во пена. Маслената пумпа тогаш вшмукува воздух наместо масло, што повторно води до слабо подмачкување.

Еднакво важна е и течноста за ладење. Недостатокот на течност за ладење доведува до прегревање и оштетување на гарнитурата на главата. Последицата може да биде мешање масло и вода, создавајќи емулзија што целосно го уништува моторот. Секое губење на течност е знак за дефект – пумпа за вода, радијатор или оштетена гарнитура.

2. Прескокнување сервис

Животниот век на моторот директно зависи од редовното одржување. Прескокнувањето сервисни интервали – било поради неинформираност или штедење – е голема грешка, особено кај современите турбомотори. Задоцнетата замена на маслото доведува до прерано трошење и сериозни дефекти. Посебно чувствителни се моторите кај кои забниот ремен работи во маслена бања – таму старо или погрешно масло често предизвикува големи штети.

Понекогаш дури и фабричките интервали се преголеми. Годишната замена на масло, без разлика на километражата, е најдобрата превенција. Истото важи и за маслото во менувачот, кое треба да се менува на 60.000 до 80.000 км, дури и ако производителот тоа не го наведува.

Посебно внимание бара забниот ремен. Ако пукне, доаѓа до судир на клиповите и вентилите – најчесто тотална штета. При промена, задолжително се менува и пумпата за вода ако е поврзана со истиот систем.


3. Игнорирање звуци и предупредувачки светла

Секоја промена во звукот на моторот или појава на предупредувачко светло е сериозен сигнал. Игнорирањето на необични звуци или жолтото светло „check engine“ може мал дефект да претвори во многу скап поправач. На пример, дефект на бобина е евтин за решавање, но ако се игнорира, несогореното гориво може да го уништи скапиот катализатор.

Тропањето на синџирот при палење укажува на проблем со затегнувачот. Правовремената замена е далеку поевтина од поправка на целиот развоен механизам. Ако светлото за мотор трепка, станува збор за сериозен дефект и моторот треба веднаш да се изгаси. Истото важи и за црвеното светло за масло – веднаш запрете, бидејќи падот на притисокот може да го уништи моторот за неколку секунди.

4. Возење со студен мотор

Како што спортистите се загреваат пред натпревар, така и моторот треба да ја достигне работната температура. Студеното масло е погусто и послабо подмачкува, а клиповите треба време за да се прошируваат и оптимално да се приспособат во цилиндрите. Затоа студен мотор никогаш не се форсира. Најдобра практика е: стартувајте го моторот, ставете го појасот и потоа тргнете нежно.


5. Нагло гасење на жежок мотор

По возење на автопат или под силно оптоварување, моторот не смее веднаш да се гаси. Потребно е да работи уште неколку минути во празно од или да се вози полека. Инаку може да дојде до деформација на главата. Ова е особено опасно за турбината, која достигнува и до 1000°C. Ако моторот веднаш се изгаси, маслото во турбината се запечува, ги блокира каналите и ја уништува турбината.

6. Агресивно возење и високи вртежи

Црвената зона на бројачот не е украс. Постојано туркање на моторот до граница предизвикува зголемено трошење, вибрации и раст на температурата на маслото. Уште поопасно е погрешно менување брзини – како наместо од четврта во трета, да се префрли во прва. Менувачот тогаш го тера моторот во екстремни вртежи, што може веднаш да ги уништи вентилите и клиповите.

Наглите промени на оптоварување и нервозно возење дополнително ги заморуваат компонентите, особено развојниот синџир, што долгорочно може да доведе до негово истегнување.


7. Полнење погрешно гориво

Честа грешка кај дизели: ставање бензин. Ако возилото се стартува, штетата може да биде катастрофална. Високопритисната пумпа и инјекторите се потпираат на мазивноста на дизелот. Бензинот ја нема таа способност, па деловите се трошат и уништуваат — резултатот е екстремно скап ремонт.

8. Потценување длабоки бари

Хидроудар — кога моторот наместо воздух вшмукува вода — не им се случува само на теренци. По силни дождови, и обични автомобили се во ризик. Водата не може да се компресира, што го блокира клипот и предизвикува свиткани клипни прстени, па дури и оштетување на вратило или блок. Бидејќи многу автомобили вшмукуваат воздух од ниска позиција, длабоките бари треба да се избегнуваат.


Грешки кај електрични автомобили

Кај електричните автомобили моторот е евтин – батеријата е најскапа. Топлина, ниско ниво на наполеност или држење батерија постојано на 100% ја оштетуваат. Големи струјни оптоварувања – како брзо полнење или силни забрзувања – ја оптоваруваат хемијата на ќелиите.

За долготрајност, избегнувајте долги периоди над 80% или под 5% наполнетост. Полнењето на домашен штекер или AC полнач е најздрава опција. Како и кај моторите, екстремни температури треба да се избегнуваат без претходно загревање или подготовка на батеријата.